Btw op autokosten

6 mei 2022

Eén van de grote geheimen in ons belastingstelsel is dat je als IB ondernemer bij een privéauto – waarvoor je € 0,19 per zakelijke kilometer bij je onderneming declareert – toch de btw kunt terugvragen op de kosten voor die auto.  

Ho, wacht even. Je kunt toch niet een auto zowel privé als zakelijk aanmerken?! 

Jawel, dat kan echt.  

De crux in dit verhaal is dat je hier te maken hebt met twee verschillende belastingwetten, namelijk de Wet op de Inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de Omzetbelasting 1969. En beide wetten hanteren hun eigen begrippen en regels die niet altijd lekker op elkaar aansluiten. 

Voor de inkomstenbelasting is het helder. Je moet een keuze maken tussen zakelijk of privévermogen. Kies je voor zakelijk, dan zijn alle kosten aftrekbaar en corrigeer je aan het einde van het jaar voor het privégebruik door de bijtelling toe te passen. 

Kies je voor privé, dan mag je € 0,19 per zakelijke kilometer opvoeren als kosten. Simpel als wat. 

Voor de omzetbelasting werkt het anders. Daar mag je altijd – als je met btw belaste prestaties verricht uiteraard – de btw op de kosten die toe te rekenen zijn aan het zakelijk gebruik terugvragen.  

Om dat te kunnen doen moet je dus weten welk deel van je autokosten toe te rekenen zijn aan je zakelijke kilometers of aan je belaste omzet.  

De meest praktische manier is om van alle autokosten met btw, zoals brandstof en onderhoud, de bonnen in je administratie op te nemen. Je hebt dan twee keuzes:  (1) ieder kwartaal alle btw terugvragen en aan het einde van het jaar een correctie maken voor het privédeel of (2) aan het einde van het jaar berekenen wat het zakelijke deel van de btw is en dat dan in 1x terugvragen.  

Om te kunnen berekenen welk deel van de btw op je autokosten als zakelijk kan worden aangemerkt, heb je verschillende manieren. 

  1. Door het bijhouden van een sluitende kilometeradministratie. Daarmee kun je heel duidelijk aantonen wat het aandeel van zakelijke kilometers is. 
  2. Zonder sluitende kilometeradministratie ben je vrij om het op een andere manier aan te tonen, maar realiseer je dat dit een stuk lastiger is. 
  3. Als je het niet kunt berekenen, corrigeer je 1,5% van de cataloguswaarde van de auto voor het privégebruik. Als je de btw op de aanschaf van de auto ook hebt afgetrokken, corrigeer je 2,7% van de cataloguswaarde.  

Om het nog iets ingewikkelder te maken: voor de omzetbelasting tellen woon-werkkilometers als privékilometers, terwijl dit voor de inkomstenbelasting zakelijke kilometers zijn. 

In de praktijk zie je methode 3 dan ook het meest. Maar is het voordeel de extra administratieve rompslomp waard? Ik zal je een rekenvoorbeeld geven. 

Je hebt privé een auto met een cataloguswaarde van € 45.000, je hebt € 5.000 (incl. € 868 btw) aan brandstof- en onderhoudskosten per jaar en je hebt geen sluitende kilometeradministratie. Je mag dan gedurende het jaar die € 868 aan btw terugvragen. Aan het einde van het jaar geef je 1,5% van de cataloguswaarde aan als verschuldigde omzetbelasting, oftewel € 675. Je voordeel is dan € 193 per jaar.  

Dit is beperkt en als je boekhouder dit voor je moet doen, ben je het voordeel weer kwijt aan haar (of zijn) kosten. Daarom wordt dit ook weinig gedaan. Je moet al je kilometers bijhouden* om in de inkomstenbelasting € 0,19 per kilometer te kunnen declareren, en dan moet je ook nog alle bonnen bewaren om een deel van de btw terug te kunnen vragen. Als dat uiteindelijk nog geen € 200 oplevert, kun jij als ondernemer je tijd wel beter gebruiken. 

Als je een nieuwe auto koopt, wordt het een ander verhaal. Laten we dezelfde uitgangspunten hanteren. Dus je koopt een nieuwe auto (privé!) met een catalogusprijs van € 45.000 (incl. € 7.810 btw), je hebt € 5.000 (incl. btw) aan brandstof- en onderhoudskosten per jaar en je hebt geen sluitende kilometeradministratie. Je mag nu in het jaar van aanschaf € 8.678 aan btw terugvragen. Aan het einde van het jaar geef je 2,7% van de cataloguswaarde aan als verschuldigde omzetbelasting, oftewel € 1.215. Een voordeel van € 6.595 in dat eerste jaar. 

Maar, deze hogere bijtelling geldt 5 jaar. Je voordeel bedraagt over die 5 jaar: 

Btw op aanschaf € 7.810 

Btw op onderhoud en brandstof, 5 jaar € 4.340 

Totaal € 12.150 

5 jaar 2,7% bijtelling € 6.075 

Totaal voordeel € 6.075 

Na die 5 jaar gaat de bijtelling terug  naar 1,5% van de cataloguswaarde en is je voordeel weer € 193 per jaar. 

Tot slot nog even iets over de btw bijtelling als je ervoor hebt gekozen om de auto als zakelijk vermogen te bestempelen. Ook dan corrigeer je bij een nieuwe auto 2,7% van de cataloguswaarde en bij een auto ouder dan 5 jaar 1,5% van de cataloguswaarde. 

Overweeg jij een auto aan te schaffen en weet je nu helemaal niet meer wat voor jou de voordeligste optie is? Vraag dan een berekening aan op erika@belermo.nl. 

* Overigens is het bijhouden van je zakelijke kilometers geen sluitende kilometeradministratie. Daarvoor moet je ook je privékilometers registeren omdat alle kilometers tussen de stand per 1 januari en de stand per 31 december verantwoord moeten zijn. 

Wil je meer weten of misschien een berekening laten maken?
Neem dan contact met op!

En volg ook mijn YouTubekanaal voor meer informatie en tips.

Download de checklist nu!

Vul jouw voornaam en e-mailadres in en klik op de button.

Privacy

Het is gelukt! Check je inbox (of je spam) voor de checklist.

Download de Eindejaarstips 2021 nu! (PDF)

Vul jouw voornaam en e-mailadres in en klik op de button.

Het is gelukt! Check je inbox (of je spam) voor de Eindejaarstips 2021.

Naar de BV, Waarom zou je dat doen?!

Download de pdf nu!

Vul jouw voornaam en e-mailadres in en klik op de button.

Privacy

Het is gelukt! Check je inbox (of je spam) voor de pdf.

Download de PDF nu!

Vul je voornaam en e-mailadres in en klik op de button.

Het is gelukt! Check je inbox (of je spam) voor de checklist.