Auto van de zaak of een privé auto?
Er is een verschil in fiscale behandeling tussen een auto van de zaak en een privé auto. Wat ik je in dit blog vertel, geldt voor IB ondernemers en gaat ook alleen over de inkomstenbelasting.
Als je ondernemer bent en een auto nodig hebt, zijn er verschillende keuzes: koop of lease je hem zakelijk of ga je privé rijden?
Het is goed om te weten, dat je die keuze niet altijd zelf hebt. Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé zult rijden, dan is het verplicht een zakelijke auto. En andersom: als je de auto meer dan 90% privé gebruikt en er dus maar heel weinig zakelijk meer rijdt, dan is hij verplicht privé vermogen.
Ook kun je niet zomaar ineens de privé auto die je al voor de deur hebt staan bestempelen als een zakelijke auto. Die keuze moet je dan al maken op het moment dat je begint met je bedrijf. En ook dit werkt andersom: als je altijd zakelijk gereden hebt, kun je van die auto niet ineens een privé auto maken. Je kunt hem niet aan jezelf verkopen.
Wil je van je zakelijke auto af? Dan moet je die verkopen aan een derde partij (nee, je partner telt niet!) en een andere auto aanschaffen.
Als je wel de keuze hebt, dan kun je de auto dus als zakelijk bestempelen. Je kunt dan alle kosten aftrekken van jouw winst. Denk daarbij aan brandstof, wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Doordat je op die manier minder winst hebt, betaal je dus ook minder belasting.
Ook de aanschaf van je bedrijfswagen kun je in mindering brengen op je winst, maar dan wel verdeeld over vijf jaar.
Je zult misschien ook wel eens privé rijden in de auto van de zaak. Voor het privégebruik moet je een correctie maken op de zakelijke kosten. Dat doe je in de vorm van een bijtellling. Hoe hoog die bijtelling is, is afhankelijk van de cataloguswaarde, de CO2-uitstoot, de eerste tenaamstelling en de leeftijd van de auto.
Het bijtellingsbedrag komt bovenop jouw belastbaar inkomen en daarover betaal je inkomstenbelasting. In deze video ga ik dieper in op de bijtelling.
Als je de auto alleen maar zakelijk rijdt (of in elk geval minder dan 500 kilometer privé per jaar), dan heb je geen bijtelling. Maar: je moet dan wel een sluitende rittenadministratie kunnen tonen aan de Belastingdienst.
Kies je voor privé? Dan mag je zakelijk geen kosten aftrekken. Alleen 19 cent per zakelijk gereden kilometer. Daar moet je dan alles van betalen, ook de parkeerkosten. Onze wetgever is er namelijk nog steeds van overtuigd, dat je alle kosten kunt betalen van die 19 cent. Om dat te kunnen doen, moet je wel een kilometeradminstratie bijhouden.
Welke van deze twee opties nou voor jou de voordeligste keuze is, hangt af van heel veel factoren. Denk aan de aanschafwaarde van de auto, het bijtellingspercentage dat van toepassing is, de jaarlijkse kosten (verzekering, wegenbelasting, onderhoud) en het aantal zakelijke en privé kilometers. Laat dus altijd een berekening maken, zodat je goed geïnformeerd een keuze maakt.
Dit waren de regels in vogelvlucht. Wil je meer weten of misschien een berekening laten maken? Neem dan contact met op!
Volg mijn YouTubekanaal voor meer informatie en tips!